Cyklistika – trasy Jesenicko

Pro zobrazení statistik jednotlivých tras ve formátu plt můžete použít odGPS.xls, zobrazení v mapě (terénu) pak uvidíte přes Google Earth tlačítkem z odGPS.xls nebo přímo otevřením souborů kml.

Číslo

Převýšení (m)

Příprava

Zkušenosti

Červenohorské sedlo – Pekárna – Videlské sedlo – Lysí vrch – Spálená chata – Kamenec – Adolfovice - Lipová

Do Videlského sedla cyklotrasa 6154 (lesní cesta 3,5km, pak už asfaltka), dále pak 6074 (lesní), od Spálené chaty asfaltka do Adolfovic po 6211 (asfaltka).

894
1420
719

plt jpg

Moc pěkná trasa, vetšinou ve výšce nad 1000m.

Lipová – Miroslav – Pod Obřími skálami – Ramzová – Šerák – Ostružná – Ramzová - Lipová

Z Lipové po cyklo 53, odbočit na Miroslav a k chatě Jelenka, kolem odbočky na Obří skály po cyklo 6208 až na Ramzovou. Pak lanovkou na Šerák, dál kolem chaty na cyklotrasu 6207do Ostružné a po cyklo 53 až do Lipové.

12 a 17 + lanovka
681 a 177
392 a 963
477 a 839

plt1 plt2 (trasy jsou v opačném směru) jpg

Z Šeráku na Čerňavu je to nesjízdné, i když je to cyklotrasa. Lepší je to pod lanovkou.

Lipová – Jeseník – Čertovy kameny - Zlatý Chlum – U Chebzí – Písečná – Česká Ves – Jeseník - Lipová

Po cyklo 53 do Jeseníku a dále po 6042 na Čertovy kameny. Odtud se dá kolo vytlačit na Zlatý chlum a zase zpět. Z Čertových kamenů po 6042 na křížení U Chebzí, pak po 6071 do Písečné, po 53 přes Českou Ves zpět do Jeseníku k nádraží a odtud po cestě do Lipové.

837
843
475

plt jpg

Na Čertových kamenech se dá dobře najíst. Na Chlumu se dá občerstvit, ale po plánované trase to nejde ani sjet dolů natož nahoru.

Ostružná – Branná – Staré Město – Kunčice – Paprsek – Petříkov - Ostružná

Z Ostružné po cyklotrase 53 do Branné až k odbočce k lyžařskému vleku, pak kolem vleku k cyklo 6114, po ní přes Staré Město až k odbočce na Kunčice, přes které po cestě až na Paprsek. Z Paprsku kousek zpět na Palaš a pak po zpevněné cestě kolem Císařské chaty až do Petříkova a zpět do Ostružné

949
937
518

plt jpg

Žulová – Černá Voda – Velká Kraš – Horní Heřmanice – Buková – Tomíkovice – Kobylá - Žulová

Mělo by to být prakticky po rovině, hodně je to po cestách III. třídy. Od nádraží v Žulové po trase 6046 do Černé Vody, dále po trase 6047 do vesnice Malá Kraš, zde opět po trase 6046 přes Velkou Kraš, na konci opustit cyklo trasu a vydat se po cestě do Horních Heřmanic na trasu 6041 a dále po 6045 do Bukové, z Bukové po trase 6042 do Tomíkovic (po 6042 by to šlo zkratkou až do Žulové), dále po 6046 do obce Kobylá, kde trasu opustíme a kolem nádraží se dáme směrem k chatě Hubertus, tam se setkáme s trasou 6047, dáme se však mimo trasy směrem na ch. Lubina a na cestu do Žulové.

743
749
215

plt jpg

Horní Lipová – Nýznerovské vodopády – Skorošice – Petrovice – Hraničky - Špičák – Horní Lipová

Z křižovatky Horní Lipová po cyklotrase 4066. A ještě v Horní Lipové odbočit vpravo pod železniční most. Dále po lesní cestě směrem na Luční vrch. A potom po 6044 na Útulek Mates. Dále na Polskou cestu a tam odbočit na cyklotrasu 6171 a po ní směrem na Stříbrné Údolí a Nýznerovké vodopády až k 6043, po které pokračujeme na Skorošice, Petrovice, do Nové Vésky. Tam odbočit na 6045 směrem na Hraničky. Z Hraniček po cyklotrase 6044 směrem na Špičák, Nad Petrovicemi se připojí cyklotrasa 6169, kterou se to dá zkrátit z Petrovic. Pokračovat dále po 6044 až do Horní Lipové.

2259
2252
683

plt jpg

Lipová – Videlský kříž – Karlova Studánka – Hvězda – Ovčárna – Praděd – Švýcárna – Kouty – U mlýna – Ostružná – Ramzová - Lipová

90 (89,86)
3179 (3046,2985)
3160 (3030,2967)
1024 (1024,1024)

pltA pltB pltC jpg

Vyzkoušena varianta A, pěkná, náročná trasa.

Lipová – Videlský kříž – Karlova Studánka – Hvězda – Ovčárna – Praděd – Švýcárna – Červenohorské sedlo – Domašov - Lipová

2358
2364
1024

plt jpg

Lipová – Adolfovice – Spálená chata – Černá Opava – Rejvíz – Čertovy kameny – Jeseník - Lipová

1534
1526
624

plt jpg

Jen jeden kopec a pak už je to prakticky pořád dolů. Snadnější varianta je U Vodárny se vydat po modré cykloturistické. Nemá tak prudké stoupání jako bílá spojka.

Lipová – Javořík – Ramzová – Čerňava – Šerák – Adolfovice

Vyjíždí se kousek od lázní po modré turistické na Javořík. Z Javoříku po zelené cyklo 6208 nahoru, která nás dovede kolem chaty Jelenka a přes výhled pod Obřími skálami až ke stanici lanovky na Ramzové. Nezapomeňte Pod Strmým, kde trasu protíná žlutá turistická značka, odbočit vpravo, jinak dojedete až na Obří sklály. Na druhou strany tato zajížďka se vyplatí, Obří skály jsou moc pěkné. Z Ramzové po 6207 (červená cykloturistická) na přestupní stanici Černava. Z Čerňavy vede 6207 dál na Šerák, ta je však nesjízdná, myslím, že lepší je to pod lanovkou. Konec konců úsek z Ramzové na Šerák se dá jet i lanovkou. Z Šeráku rozcestí pokračujeme po 6207 na Pod Keprníkem a dále směrem na Bělou pod Pradědem. Z cyklotrasy odbočíme na Nad Výrovkou a kolem Bezového vrchu přijedeme na zelenou cyklo 6208, která nás přivede do Adolfovic, případně na druhou stranu zpět na Javořík.

1499
1511
851

plt jpg

Lipová – Červenohorské sedlo - Dlouhé stráně - Loučná - Přemyslov - Ostružná - Ramzová - Lipová

Z Lipové po cyklo 53 směrem na Jeseník, nevjedeme ale do Jeseníku a po hlavní silnici přejedeme směrem na Adolfovice na trasu 6210, která nás přes Adolfovice a Bělou dovede na křižovatku, kde se vydáme zkratkou na Drátovnu a dále po zpevněné 6212 až k asfaltové 6154. Po ní ještě kousek vystoupáme na horizont, kde odbočíme opět na zpevněnou cestu, která nás přes Pekárku dovede na Červenohorské sedlo. Tady máme na delší dobu poslední možnost občerstvení. Potom se vydáme po zpevněné cyklo 6075 přes Skalní tabule a Petrovku směrem na Kouty. Abychom zbytečně neztráceli výšku, kousek za Petrovkou v takové pravotočivé vracečce se dáme po něco horší cestě rovně, která nás dovede na asfalt k dolní nádrži přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně. Po cyklo 6155 začneme stoupat k horní nádrži. Abychom dojeli až k nádrži, musíme nahoře z cyklotrasy uhnout, zabloudit se nedá, prostě pořád nahoru až k horní nádrži. Od nádrže se vrátíme na křižovatku, kde jsme opustili 6155 a budeme po ní pokračovat kolem větrných elektráren až do Loučné pod Desnou. Tady bude dobré vyhledat nějaké občerstvení. Potom budeme pokračovat po asfaltu směrem na Přemyslov a přes něj po cyklo 6155 kolem lyžařského střediska až na Přemyslovské sedlo. Tady se dáme vpravo na cyklo 6155, ale po ní pojedeme jen kousek a dáme se po neznačené lesní cestě (neznám to tam tolik, abych to mohl popsat přesněji, bez GPS to tu bude práce s mapou), tuším to bylo tak, že se po asfaltu vystoupá a, jakmile se cesta přestane tolik stoupat, odbočíme vlevo na horší cestu po vrstevnici. Ta nás dovede až na křižovatku s asfaltkou U Mlýna. Tady se dá jet vpravo nahoru po asfaltu až na Potok Hučava a dále přes Volskou louku a Žleb do Banjaluky. To je ale přes slušný kopeček. Druhá varianta je po asfaltu vlevo až k hlavní silnici a po té do Branné a dále po cyklo 53 do Banjakuky. My to zkusíme více méně rovně do Zadního Alojzova na zelenou turistickou a dále přes Alojzovské louky do Banjaluky. To už jsem na cyklo 53, která nás přes Ostružnou a Ramzovou dovede do Lipové. Z Ostružné už je to po silnici, ale je to docela příjemná cesta, z Ramzové se to do Lipové dá dojet, aniž by člověk šlápl do pedálů.

2675
2674
863

Lipová – Javořík - Šerák - Ramzová – Pod Obřími skálami - Miroslav - Lipová

Z Lipové za lázně po modré turistické na Javořík. Posledních 200m na Javořík, kdo vyjede, je dobrý. Za mokra bych se tam nevydal vůbec. Z Javoříku je to dolů po asfaltu a cyklo 6208. Je však potřeba přejet na cyklo 6207. Přes Bezový vrch už jsem to zkoušel a nic moc, tentokrát zkusíme cestu mezi Domašovským kopcem a Nad Výrovkou. Znamená to odbočit V Mlýnkách vpravo a dostat se na lesní cestu vedoucí až k trase 6207, případně nad 6207 přejet až v Adolfovicích. Po 6207 se dáme nahoru přes Keprnický potok, Výrovku, Bystrý potok, Pod Keprníkem a Šerák rozcestí až k chatě Šerák, kde se dá občerstvit i dobře najíst. Z Šeráku to pak vezmeme pod lanovkou mimo značenou cykloturistickou (ta je nesjízdná) na Čerňavu a dále už po značené cyklo na rozcestí Nad pěchotním srubem, kde zatočíme vpravo směrem na Ramzovou. Na Ramzové máme zase několik možností k občerstvení. Následovat bude stoupání po asfaltu cyklo 6208 až Pod Obří skály, pak už začínáme klesat a kolem chaty Jelenka dojedeme na rozcestí, kde 6208 odbočuje vpravo na lesní cestu. My budeme pokračovat po asfaltu a modré turistické až na křižovatku Pod Sněhulákem. Tu projedeme více méně rovně a budeme po zpevněné cestě cyklo 6209 pokračovat směrem na Miroslav, projedeme přes horní část lyžařského střediska, nenecháme se zmást odbočením 6209 doprava nahoru a dojedeme až na zelenou turistickou, která nás dovede až na rozcestí (tuším) U obrázku. Vyrazíme po té nejpěknější cestě dolů a za chvilku dorazíme k dolní části střediska Miroslav, kde se můžeme občerstvit. Pak už to máme jen 500m po asfaltu k hlavní silnici a cyklotrase 53, která nás dovede zpět do centra Lipové.

1669
851

Pelnář - Vilémovice - Čertovy kazatelny - Javorník - Uhelná – Pelnář

KOUPÁNÍ

Od bývalého dolu Pelnář přejedeme hlavní silnici a vydáme se po cyklo 6045 na Červený Důl a Nové Vilémovice. Na křižovatce s cyklo 6044 na ni odbočíme a ta nás přes Čertovy kazatelny a zámek Jánský vrch přivede do Javorníka. Ještě před kazatelnami doporučuji zajížďku na zříceninu Rychleby. V Javorníku se posilníme a po silnice značené jako cyklo 6043 se vrátíme do Uhelné a zpět k vývalému dolu Pelnář, kde se můžeme vykoupat.

795
797
420

Lipová – Pomezí - Žulový vrch - lomy u Žulové - Žulový vrch – Pomezí – Lipová

KOUPÁNÍ

Z Lipové se dáme po silnici na Pomezí. Ještě před přejezdem na Pomezí se dáme po žluté turistické značce směrem na Lázně Jeseník. Na rozcestí U Pomezí se dáme vlevo na Arnoštův krmelec a dále po modré turistické Pod medvědí kámen. Tady se vydáme rovně po neznačené cestě na Žulový vrch, kde je první možnost koupání. Potom se vydáme po modré turistické značce směrem na Paseky a dále na Vápenná rozcestí. Až tam ale nedojedeme a z modré značky uhneme vpravo na neznačenou cestu k Arcibiskupskému lomu, kde je druhá možnost koupání, i když prý je tady kvůli rakům zakázáno. Nicméně žádný zákaz jsem neviděl. Za lomem pojedeme na rozcestí vpravo a následně vlevo na Prudký potok, kde se setkáme s červenou turistickou značkou a o kousek dál u hájenky dokonce s cyklotrasou 6046. Z tohoto místa je to kousek vpravo po cyklo k zřícenině Kaltenštejn. My se dáme vlevo, kde se po chvíli připojí červená turistiská značka vedoucí právě z Kaltenštejnu. Následovat bude několik lomů, z nichž v lomu Na Rampě se dá koupat i skákat do vody z hodně velké výšky. Kouset od lomu v Černé vodě je hotel Černá hora, kde se dá dobře najíst. Asi každý uhádne co čepují. Pokračujeme dál k další skupině lomů, tentokrát je koupání naznačeno u lomu Starost. Tady to neznám, cesta je značená jen pro horská kola. Když jsem viděl naživo jak je zarostlá, jel jsem jinudy. Ještě před potokem a železnicí opustíme cyklotrasy a dáme se vlevo a na křižovatce opět vlevo, až dojememe k lomu Vycpálek, kde je pátá možnost koupání. Za lomem se dáme vpravo zpět k Arcibiskupskému lomu a na Žulový vrch. Z Žulového vrchu to tentokrát vezmeme přímo na Jeskyně na pomezí. Nezapomenou uhnout ze silnice ještě před přejezdem vlevo, jinak dojedeme na hlavní silnici. Dostaneme se na zelenou turistickou značku, která nás vpravo přes železnici přivede k jeskyním. Z Pomezí se dáme přes cementárku kolem železnice do Lipové. Po nějaké době se připojí modrá turistická značka. V okamžiku kdy uhne vlevo doporučuji jet ještě kousek po cestě a až následně odbočit vlevo. Je tam lepší cesta než je turistická značka, která nás přes dva železniční přejezdy dovede do Lipové. Pokud vypustíme lomy u Žulové a přímo z Žulového vrchu se začneme vracet, dostaneme se na parametry trasy uvedené v závorkách.

37 (16)
1133 (498)
1128 (492)
421 (281)

Lipová – Pomezí - Žulový vrch – lomy – Žulová - Ztracené údolí – Lipová

KOUPÁNÍ

Z Lipové pojedeme lesní cestou Na Pomezí, pokračovat budeme kousek po silnici a potom vystoupáme na Žulový vrch, kde je první možnost koupání. Následuje několik dalších zatopených lomů popsaný v předcházející trase, jen se jedou v jiném pořadí. Lomy opustíme po cyklotrase 6046, která nás dovede do Žulové. Odtud se dáme po cyklotrase 6043 na Nýznerov pila, kde cyklotrasu opustíme a budeme pokračovat kousek po modré turistické značce na Nýznerov. Z té ovšem záhy odbočíme vlevo na neznačenou cestu, která nás přes Popradnou a Ztracené údolí dovede do Horní Lipové. Tady doporučuji navštívit penzion Na kovárně a dobře se najíst.

1303
1295
444

plt kml png

Ze Ztraceného údolí je to po cestě, která na starších mapách vůbec není. Doufám, že opravdu existuje.

Lipová - Nýznerov - Lipová

Z Lipové pojedeme Lesní cestou směrem Na Pomezí a u cementárny se dáme vlevo směrem na Lomy na Smrčníku. Potom přes Oblý vrch, Ztracené údolí a Popradnou dojedeme do Nýznerova. Tady se dáme vlevo po modré turistické značce na Nýznerovské vodopády. Dále budeme pokračovat po zelené turistické značce na Stříbrné údolí a Sokolí skály, za kterými z turistické značky odbočíme vpravo, čím se po lepší cestě dostaneme až na Útulnu Mates. Potom už jen klesáme do Horní Lipové, kde doporučuji navštívit penzion Na Kovárně a dobře se najíst.

1610
1624
658

plt kml png

Do Ztraceného údolí je to po cestě, která na starších mapách vůbec není. Doufám, že opravdu existuje. Z Nýznerova je to kousek do Žulové a k zatopeným lomům, takže i tato trasa se dá jednoduše spojit s koupáním.

Na Pomezí – Žulový vrch – lomu u Žulové – zřícenina Kaltenštejn – Černá voda – Vidnava – Stará Červená Voda – Žulový vrch – Lázně Jeseník – Jeseník – Lipová

KOUPÁNÍ

Na Pomezí se dáme po žluté turistické značce směrem na Lázně Jeseník. Na rozcestí U Pomezí se dáme vlevo na Arnoštův krmelec a dále po modré turistické Pod medvědí kámen. Tady se vydáme rovně po neznačené cestě na Žulový vrch, kde je první možnost koupání. Potom se vydáme po modré turistické značce směrem na Paseky a dále na Vápenná rozcestí. Až tam ale nedojedeme a z modré značky uhneme vpravo na neznačenou cestu k Arcibiskupskému lomu. Dále podle mapy obkroužíme ostatní lomy. Koupání je možné v lomech Vycpálek, Starost (snad), Na Rampě. To už budeme na značené cyklotrase 6046, která nás dovede na hradisko Kaltenštejn a následně do Černé Vody. Tady doporučuji najíst se v hotelu Černá hora. Pokračovat budeme po cyklotrase 6047 na Smolný vrch a Vidnavu. Ještě před tábořištěm Habina je v lese dobře schován další zatopený lom s možností koupání. Z Vidnavy se dáme po cyklotrase 6046 na Starou Červenou Vodu, přičemž hned za vesnicí jsou další dva zatopené lomy s koupáním. Vlevo Kaolin, poměrně velký. Ten vpravo asi jméno nemá, je hodně navštěvovaný, dokonce je tam veřejné WC. Za Starou Červenou Vodou přejedeme na cyklotrasu 6047, ze které za vrchem U Krmelce odbočíme vpravo na neznačenou cestu, která nás přes Bezový vrch přivede zpět na Žulový vrch. Tady se můžeme znovu vykoupat a dát se po neznačené cestě na Ripperův kámen a dále po červené turistucké značce až do Lázní Jeseník. Tady se zase můžeme občerstvit. Pak už nás čeká jen sjezd po silnici do Jeseníku a dále po silnici do Lipové. Případně z lázní můžeme po žluté turistické dojet Na Pomezí a pak do Lipové.