Zeměpisná poloha města Kosmonosy

Kosmonosy naleznete asi 50 km severovýchodně od Prahy. Pro snazší orientaci - hledejte Mladou Boleslav, Kosmonosy pak leží severně v těsném sousedství. Velkoryse by bylo možné konstatovat, že obě města tvoří malou aglomeraci. Ke Kosmonosům náleží rovněž obec Horní Stakory.

Město Kosmonosy je situováno v jižním svahu s "výhledem" právě na Mladou Boleslav. Dolní část Kosmonos se nachází ve výšce 220 m.n.m., horní část má pak nadmořskou výšku 310 m, přičemž toto převýšení musíte zdolat na necelých dvou kilometrech silnice procházející tudy z Boleslavi do nedalekého Mnichova Hradiště. Stejně dlouhá je také silnice procházející městem "po vrstevnici" od údolí nedaleké Jizery směrem na Kněžmost. Tyto dvě komunikace tvoří páteř dopravního systému ve městě a na jejich křižovatce se také nachází náměstí tvořící centrum Kosmonos.
Obec Horní Stakory leží dva kilometry východně od Kosmonos na úpatí vrchu zvaného Baba.

Pokud se rozhodnete Kosmonosy navštívit, můžete tak učinit samozřejmě několika způsoby:

Automobilem:
Od Prahy, od Turnova
: Na východě míjí město silnice dálničního typu I/10, jež spojuje Prahu s Turnovem. Použijte výjezd "Průmyslová zóna Kosmonosy". Touto zónou projeďte až na světelnou křižovatku a odbočte vpravo. Po ujetí cca 1 km se ocitnete na kosmonoském náměstí.
Od České Lípy: Po překonání řeky Jizery (nově vybudovaný most) neodbočíte vpravo na Mladou Boleslav, nýbrž vlevo (sjedete z hlavní silnice) na místní část Debř. Na první odbočce pak vpravo prudkým stoupáním, pak již jen 4 km jízdy na kosmonoské náměstí.
Od Jičína: Před vjezdem do Mladé Boleslavi najeďte na výše zmíněnou komunikaci I/10. Dále postupujte jako v případě příjezdu od Prahy (viz výše)

Autobusem: V Kosmonosích zastavují linkové autobusy na trase Praha - Mnichovo Hradiště, příp. i některé linky směřující z Prahy dále do Krkonoš či Jizerských hor.
Pokud váš spoj končí v Mladé Boleslavi, nezoufejte. Do Kosmonos je co by kamenem dohodil. Z autobusového nádraží v Boleslavi pohodlnou chůzí 40 minut do centra Kosmonos. Případně můžete využít služeb městské dopravy nebo taxi.

Vlakem: V Kosmonosích nádraží není, nejbližší vlakovou zastávkou je Mladá Boleslav - město, příp. Debř n. Jizerou. Z Boleslavi pěšky 40 minut, z Debře hodinku. Možnost městské dopravy či taxi.

Autostopem: Pro stopaře platí v zásadě to samé co pro automobilisty. Pokud váš řidič nemíří přímo do Kosmonos (což je samo o sobě dost podivné:-), nechte se vysadit buď u zmíněného výjezdu u průmyslové zóny, nepohrdněte však ani případnými okolními obcemi jako jsou Mladá Boleslav, Debř, Bakov n. Jizerou nebo Horní Stakory. Z těchto míst to není do Kosmonos nikdy více než hodinku pěšky.

Pěšky: Tady je každá rada drahá, protože pěší turista může do Kosmonos přibýt odkudkoliv z jakéhokoliv směru po silnici, polní cestě či lesní pěšinou.

A nakonec ještě jedna známá pravda: Všechny cesty vedou do Kosmonos!