MODELÁŘ


2003/11 - 2004/04 - 2004/08 - 2004/09 - 2004/11 - 2004/12

2003/11

534 - pozdim 1944
- stromy, listí, pařezy a padlé stromy z balsy, potok
- Papiermaché, Mold-a-scene, Plaster, Rigps, Molto, Zippo, scenic glue, Heki, Scenic cement, Earth Undercoat, E-30 Acqua, Water Effect

536 - Jezevčíkova modelářská stanice první pomoci
- maskování co nepoužívat, co používat
- Tamiya, Aero-pro Hansa, Eduard Express mask a fólie Tally HO! Pro-mask 2005

555 - zrezlý vrak ohořelého vozidla
- akrylátový podklad
- suchý štětec
- pigmenty

2004/04

APLIKOVANÁ TECHNOLOGIE:

modelování figurek:
- doplnění hmoty tmelem MAGIC SCULPT
barvení obecne:
- základ  acrylovou, nebou emailovou barvou
- další  zesvětlování a stínování olejovými barvami
tělová barva:
- základ  acryl flat flesh (Vallejo)
- stíny  pálená umbra, zlatý okr
- světlo  bílá., okr světlý s kadmiem žlutým
ostatní části figurek:
- základ  akryl odpovídající barvy
- stín  umbra přírodní s umbrou pálenou
- světlo  základní barva (olejová) s bílou, případně světle žlutá
sloupky plotu:
- základ  šedá
- stín  wash třemi odstíny umbry
 světlo  lehký drybrush dvěma odstíny bílé (acryl)
stěny budov:
- průčelí budov odlévané ze sádry do podtlakově tvářených forem
- nebo pro hrázděné budovy forma z plastových destiček, odlitá sádra
- spojování stěn na kolíky ze špejlí, lepení Herkulesem, tmelení sádrou
tesařské díly rámy oken, krov, hrázdění z balsy
- řezání žiletkovou pilkou JLC
- základ  tmavě pásková stříkaná pistolí (preshading)
- zesvětlení světlá písková, lehký wash hodně zředěnou kaselskou hnědí
- finální  neapolská žlutá (místně)
střecha:
- střešní tašky z podtlakově tvářených plastovýc destiček
- šindele  pásky dřevěné dýhy, pilníkem broušené spáry mezi taškami
- základ  tmavě červená
- stín  wash třemi odstíny umbry pálené a kaselské hnědé
- světlo  signální červení (acryl)
- finální světlo červená se žlutou (acryl) nanášené drybrush
okap a svod:
- základ  gunmetal stříkaný pistolí
- rez  maskol kryje budoucí orezlá místa
- barva okapu stříkáno dvěma odstíny zelené
- finalizace lehký wash a odstranění maskolu
lesklý povrch techniky:
- podklad  GUNZE SANGYO Mr. Surfacer 1000, ředěný 1:5-6
- stříkací tlak 0,8-0,9bar (řídký při nízkém tlaku)
- každá vrstva vyleštěna filcovým kotoučkem do vysokého lesku
- základ  leštitelná barva GUNZE SANGYO 218 Mr. Color
- 10-12 vrstev ředěných 1:4-5 při nízkém tlaku
- každá zvlášť leštěná filcovým kotoučkem
- barva při laštění musí držet a nemazat se
- maskování pásko TAMIYA se sníženou lepivostí (viz výše)
- případné stopu po pásce lze rozleštit
- více vrstev zajišťuje kovovější vzhled, kovový povrch ničím nelakujeme
pneumatiky:
- barva gumy TIER BLACK od AEROMASTER, nanášená štětcem
voda:
- podklad  pouze 2mm silná plastová destička s půdorysem hladiny
 základ  podbarvení odstíny modré a zelené
- ohrádka  z pásků nastříhaných z plechovky (fixováno papírovou samolep.)
- hmota vody želatinová voda NIMIX, má vlatní modrozelený odstín, teplem zkapalní
- ohřívá se ve vdní lázni (lze nabírat pipetou)
- nalití vody v šesti tenkých vrstvách s půlhodinovými intervaly
- retušování okrajů vody je možné teplem rozpuštěnou vodou NIMIX
- vlnky lze modelovat tupováním vody NIMIX štětcem
hrubý povrch betonu 1:72:
- povrch natřeme ředěným Herkulesem, posypeme hladkou moukou a mouku sfoukneme
pařezy:
- uříznuté kousky kořínků
jemné modelování terénu okolo staveb v členitém terénu
- terén z modelářské hlíny, povrch neustále vlhčen vodou a vyhlazen
- nebo usazení do tuhnoucí sádry, ta nepopraská, příjezdové silnice lze vybrousit
- nátěr zředěným lepidlem a posyp plavenou drcenou hlínou skrze sítko
sníh:
- kypící prášek do pečiva, sypaný na vlhčený podklad
strom:
- sušený kořen vhodné byliny
očouzení od výfuku
- díl výfuky - stříkaná barva GUNZE odstín saze
- plocha za výfukem - hnědá barva v širším pásu za výfukem, silně ředěná matná
- střední úzký pruk černou barvou, silně ředěná matná
černé plastové díly
- použijeme barvu Humbrol 85

TECHNOLOGIE A NÁŘADÍ

snížení lepivosti pásky TAMIYA pro maskování při stříkání:
- abychom nestrhli barvu, sníříme lepivost pásky TAMIYA opakovaným nalepením na ruku
obtisky:
- zvýšení lesku ořezat na min. velikost
- nelepit na samolepicí pásku
- přelakovat lakem GUNZE
- nanášení pomocí změkčovače Mr. Mark Softer
- lepení drobných krytů:
- lepidlem Herkules
zvýraznění rytí:
- suché křídy rozpuštěné v jarové vodě
- patinování kolejí:
- pigmenty firmy MIGPRODUCTION
deformování polyuretanu:
- v horké vodě změkne
pevný konstrukční materál:
- vysloužilé bankomatové karty
preshading
- předstříkání koutů a spár tmavou barvou, kam se pak nezastříkne kamuflážová barva
- vniknou hlubší spáry a věrohodnější kouty, model se rozčlení a zjemní
- vhodná např. černá Tamiya
- pro modely techniky se jedná téměž o povinnost, předstříkat tmavě celý model
postsheading
- původní odstín kamuflážní barvy zředíme 25% bílé a notně naředíme, pak stříkáme vystupující plochy
wash
- např. velmi zředěná olejová barva umbra přírodní
- pro zaolejované díly se používá naředěná olejová barva
drybrush
- zvýraznění hran světlejším odstínem
- např. středně šedou
- dříve se používala bílá, ale vznikaly ojíněné modely (je vhodná jen na vysloveně svěrtlé modely)
permanentní prach
- silně zředěná barva Tamiya Buff XF-57
- stříkat pistolí a poté otupovat vatovou tyčinkou se stopami lihu
usazený prach a písek
- štětcem nanašený sychý prach pigmentů MIGPRODUCTION - Dark Mud
čiré lakování:
- matný lak AGAMA je OK
- polomatný lak AGAMA může na stříkaném povrchu udělat hnědé flíčky - neštovice
- na hnědé flíčky od polomatného laku AGAMA pomůže přelakování polomatným lakem VALLEJO
nanášení pigmentů MIGPRODUCTION
- rozpuštěné v ředidle se rychle usazují
- rozpuštěné v matném laku je vhodné pro patinování lesklých ploch
- rozpuštěný v lihu na kašovitou konzistenci je vhodný pro zacákání od bláta
kontrola čistoty povrchu
- propadliny a kazy v povrchu zjistíme přestříkáním jednotnou barvou (např. bílá základová Tamiya)
- opravy jsou možné např. broušením papírem 1200 pod vodou
vysoce lesklé povrchy modelů automobilů
- pastou MO-TIP pro skutečné automobily, přebytky pasty ze spár vykartáčovat zubním kartáčkem
obrábění pididílů
- drobnost nalepíme na plastikovou destičku a opracujeme, nabarvíme, napatinujeme
- hotový díl odlepíme (vteřinku umyjeme debonderem)
zvýšení tvárnost leptů
- rovnoměrně vyžíhané v plameni
odmaštěné povrchu modelu
- OKENOU nanášenou štětcem s tužším jemným vlasem
- bude napadat lihové a některé acrylové barvy (GUNZE, TAMIYA)
- Aeromaster, Vallejo, Humbrol, Testors drzi dobre
VALLEJO
- doporučení stříkat nejprve základovou barvou je podepřeno ověřením v praxi
bílá barva na nápisy a znaky
- na patinovaných modelech příliš svítí a je vhodné ji nahradit odstínem světle šedé, např.  RLM 76
odření na čistý nezkorodovaný kov
- leštitelná barva Testors Burnt metal (opálený kov), nanášená štětcem
zvýraznění spár
- řídkou černošedou směsí barev Vallejo s přídavkem pískové = provozní znečištění
- wash z olejové barvy = znečištění z výroby
sjednocení povrchu modelu
- nyní těžko dostupný lak Aeromaster lze úspěšně nahradit saténovým VALLEJO (je lepší)
barvení kol před lepením
- středové otvory, kterými se díly po nabarvení sesazují, kryjeme MASKOLEM, abychom nezměnili průměr

MODELY

dresina TATRA Dm 4-440001 od KORA models 1:72:  fotografie diorama ropiku s touto dresinou na kolejich H0,  interiér okrové dřevo,  podlaha šedočerná,  sedadla červenohnědá,  vnější nátěr černou Humbrol 85,  červené loukotě kol
ostnatý drát 1:72:  vyrábí firma PART
protitankové ježky 1:72:  vyrábí firma EXTRA TECH
řopíky a další objekty Československého opevnění:  tvarově neodpovídá objekt LO vz. 37 A-180


2004/08

479 - top secret
- třídění manželek modelářů do kategorií

509 - T 34/85
- 1:120

516 - levná diorama - podzim
- listí vysekávačkou
- bláto z lógru

522 - zimní diorama
- několik druhů sněhu a zmrazků

524 - plechové listí
- stříkání, patinování, aplikace

524 - boží muka
- včetně patiny

531 - náklaďák v kopřivách
- superpatina

2004/09

547 - Explosive
- jak dostat stavebnici modelu nepozorovaně domů

557 - metalové pasty AGAMA

582 - povstalecká lokomotiva 320.2 SNP

584 - Kavkaz 1942
- diorama se skalami - otisk opuky

590 - diorama Tři mušketýři
- patina starého dřeva v interiéru

596 - figurkařina
- štětce, olejové barvy, Valejo
- povrchové modelování tekutým tmelem

599 - povrchování kamenných objektů z resinu

604 - sádrová dlažba
-
od MPO


2004/11

6
- technika nanášení barevných transparentních filtrů na techniku
- washování špíny kolem výstupků, nýtů, plastiských detailů
- vyšisování barvy od slunce [bílá, modrá, umbra]
- chipsování odloupání šupinek barvy až na kov [tmavě hnědá]
- v koutech vylouhovaná rez Humbrol 62
- barvení jednodílných pásů X57 a XF52
- nanášení pigmentů za sucha, následná fixace terpentýnem
- jílovité sesychající bláto [sádra, pigmenty PO26, PO30, PO28, PO32]
- olejové skvrny na jinak zaprášené a zabahněné technice [lesklý lak a hnědá]
12
- Gunze White Putty - tmel do kterého lze rýt
- Mr resin Surfacer - stříkací tmel na Resin [agresivní, ale udrží barvu]
- patina interiérů olejovou Raw Siena + "přípravek pomale schnoucí"
- matnější povrch techniky zajistí 3-4 vrstvy šedé Gunze ředěné 1:4-6
- Mr Base White pro sjednocení adheze povrchů před stříkáním barvy
- Presheading spár v šířce 2-3mm pod Gunze funguje, ale pod syntetikou neprosvítá, je vhodnější postsheading
- napouštění spár [silně naředěnou olejovkou a "přípravkem pomale schnoucím"
- proč se o věrohodnosti odstínů nediskutuje
- maskování samolepicí tapetou
- brusná pasta Tamiya Compound k zmizení ostrých přechodů barev
- zlomení bílé na starší pomocí béžové a šedivé
- Hypersol + Humbrol > efekt popraskané barvy
- ošoupání barvy smirkem 2000 intenzivně za mokra [syntetiky Humbrol jsou tvrdé a pracně se brousí]
22
- karosářský tmel Body k modelování
- maskování složitých koutů pomocí samolepicí hmoty TACK-IT
26
- zesvětlení hran a středů ploch prachovými pigmenty
34


- textilní celty (plachtovina) z mikrotenu se zdá lepší, než z papírových kapesníčků
38
- nejprve nástřik barvou konstrukčního materiálu, pak Presheading, bude-li použito mnoho vrstev, nebude možné odprýsknout barvu
- leštitelné Aluminium Model Master na černý lesklý email Humbrol a zafixovat scalerem - udělá zoxidovaný dural
42
- odmašťování Cifem
- ředění olejovek Umptonem
52
- odbrušování podstavců figurek [mřížka na sádrokarton, superdisk, vibrační bruska, brusná karimatka]
53
- barvení hlav postav [podmalba, dva stíny, dvě světla, oči, vlasy, vousy]
- Model Master [skin tone warm tint, skin tone shadow tint, skin tone tint base dark, skin tone base light]
- míchání olejovek se syntetikami
54
- malování oleji, odsávání olejů na ubrousku, Humbrol rozředěný benzínem Zippo
- střední odstín, první druhé a třetí stíny a světla
- ředění syntetickým ředidlem Sans Odor zrychluje zasychání olejovek
- sušení kovových modelů pod 100W žárovkou
- malování syntetikou, schnutí zpomalí olejová barva
- malování akryláty [Vallejo Model Color - Vallejo na štětec]
- ředění 1:5, až 20 odstínlů v přechodu a štětec odsátý do ubrousku
- štětce Kolibri, přírodní vlas trojúhelníková násadka, vel. 0 - 2
57
- jak vypadá organizačně perfektně zvládnutá soutěž
- www-artur-m-c.cz obchod plastikářským zbožím
60
- nýtovací kolečko od 3D detail
- resinové kolejivo 1:72
64
- kompresory http://airbrush.prodejce.cz


2004/12

7
- silniční svodidlo
- plachta z papírového ubrousku
- plachta z váleného Miliputu
9
- plachta z papíru napouštěná Herkulesem
- oka plachty z Cu drátku
10
- přebrušování nastříkaných plastikových modelů ocelovou vatou Rakso 000
16
- špatné obtisky z tiskárny ALPS
- rozříznutí obtisku, překrývá-li lištu
20
- panty dvířek a poklopů z provrtaných tyček tažených nad plamenem
24
- stín děla [čerň železitá, umbra přírodní, indigo]
- světlo děla [akryl silver, chrom silver]
- stín dřeva [umra přírodní, umbra pálená, kasselská hněď]
- světlo dřeva [světlý okr, neapolská žlutá, bílá titanová]
28
- modelářská bruska z elektrického zubního kartáčku

http://www.volny.cz/vacek