2) Období 1990-91 (do vytracena...)

Ježíš II (1991)
Doneslo se jednoho dne do Říma Cézarovi, že se v Betlémě narodil nějaký Ježíš Kristus, který říká všelijaké moudrosti, dělá zázraky a je velice slavný. Cézar se začal bát, že Ježíš bude jednou slavnější než on. I rozhodl se svérázným způsobem zlikvidovat zárodky křesťanské víry v zemi judské. Za tím účelem svolal v Římě veliké shromáždění lidu a zeptal se: Kdo chce být slavnej? Přihlásilo se tisíc lidí, dokonce i jeden pes, ale toho nevzali. A Cézar jim pak řekl: Chtěli jste být slavní a proto budete slavnější než Ježíš. Tady si každý vemte takovej prospekt, vytištěný právě pro vás. Jmenuje se to "Jak se stát Ježíšem" a je tam napsaný, jak se stát opravdovým Ježíšem. Je tam o Ježíšovi napsaný úplně všechno, že má laskavý úsměv, dobrotivé oči, prostý šat. Povinnosti Ježíše jsou: dělat zázraky, léčit nemocné, mít rád děti a tak dále. Byla rozjeta tajná akce Ježíš. Všem Ježíšům byly dány falešné pasy a občanské průkazy na jméno Ježíš. Flotila lodí naplněných po okraj samými Ježíši nabrala kurs na Izrael. On Ježíš, to je takovej podvratnej živel, říkal jim Cézar, to je takovej chartista, droguje, poslouchá bigbít a tak. A vy ho zlikvidujete tím, že vás bude moc, takže nastane inflace Ježíšů. Ježíšovy akcie půjdou dolů. Ježíš už nebude vůbec slavnej. Jedinej slavnej tady budu já, Cézar, já, já, já, jenom já, dobře se znám, já se mám. Ježíši na přeplněných lodích si mezitím drmolili svoje projevy k zástupům, biflovali se, jak správně dělat zázraky a léčit nemocné. Cvičili si před zrcátky své laskavé úsměvy a dobrotivost svých očí. Jak přistála flotila u břehů Izraele, zástupy Ježíšů se ihned rozeběhly po celé zemi judské s laskavými úsměvy a dobrotivýma očima a hnedka za všema začly chodit zástupy. Jeden z těch Ježíšů se třeba na chvíli zapomněl a zamračil se. A tu mu někdo řekl: Ale pravý Ježíš by měl mít laskavý úsměv, jak jsem slyšel. Promiňte, hned to napravím, řekl Ježíš, vzal zrcátko a za půl hodiny měl seřízený perfektní dobrotivý úsměv. Jiný Ježíš si třeba zapomněl na nohách hedvábné papuče, i když Ježíš by měl být prostě oblečen. Promiňte, hned to napravím, zareagoval Ježíš na nesouhlasné výkřiky z davu. Zahozené papuče způsobily otřes mozku dvěma opodál stojícím capartům. Ale, ale, my jsme slyšeli, že máte děti rád! Na smetaně nebo na víně, že jsem tak smělý? Aby to Ježíš nějak zachránil, snažil se oběma dětem vrátit opět vědomí nějakým zázrakem, jenže si nějak spletl kouzla a přičaroval zástupům spoustu chlebů a ryb. Děti najednou vstaly a ptaly se Ježíše: To jste ani nevěděl, že si jenom hrajeme na mrtvý brouky, když jste ten vševědoucí Ježíš? Aú, zlomil jsem si žub, ty ryby jsou gumový a ty chleby jsou z polystyrénu. To není mesiáš, to je amatér, ozvalo se odněkud. Ježíš zhodnotil situaci a rychle zmizel. Všichni další Ježíši, měli pak u tohoto zástupu veliké problémy a když tam potom přišel opravdový Ježíš, zahájili po něm palbu z kulometu. Někde po něm jenom házeli kamení, nebo mu řekli: Hele, máme tady devětset devadesát devět znásilněných žen a hromady zkažených ryb a chlebů. Naše děti se od Ježíšů naučily fetovat a opojné nápoje všech druhů píti. Takže my těmhletěm mesiášům už nějak nevěříme. Takto byl Ježíš odevšad vykopnut a nevěda co dělat, začal se flinkat po poušti a tam ho pokoušel ďábel. Ale z té pouště se stalo mezitím úplné korzo. Všude samý Ježíš. Všichni se navzájem zdravili a volali na sebe: Tak co ďábel, pokouší, pokouší? Ale jó, zrovna včera se mě jeden ptal, jestli by mi nemohl z těch kamenů vyčarovat pár chlebů no a já na to: No konečně, že tě to napadlo, vždyť já tady už padám hlady. Jinej ďábel mi zase přičaroval pěknou ženštinu a něco mumlal, jako, že, jestli jsi boží syn, je pravda, že nezatoužíš po ženě této. No a já na to: Kdopak by nezatoužil po týhle něžný kočičce? a hnedka jsem si ji začal namlouvat. Pojďte za mnou Ježíšové, pomozte mně sníst ten chleba, přece to tu nenecháme zkazit. A když budeme ďábla pěkně prosit, třeba i vám sešle nějakou tu pěknou ženštinu. I řekl si opravdový Ježíš, že jedině tak dokáže svou pravost, že vykoná cestu do Jeruzaléma a nechá se tam ukřižovat. To přece nikoho jinýho nemůže napadnout, vláčet se až do Jeruzaléma jenom proto, aby se tam nechal ukřižovat. I jak se Ježíš blížil k Jeruzalému, vidí, jak ze všech stran do města proudí nedohledné zástupy Ježíšů. Jeruzalém byl přeplněn samými Ježíši a všichni čekali frontu na poslední večeři. Opravdového Ježíše do Jeruzaléma ani nevpustili a řekli mu: Ještě nejsi na řadě. Já snad z toho podepisování rozsudků smrti sám umřu, řekl si Pilát pontský. Jeden vyhladovělý Ježíš mezitím vymyslel inovaci poslední večeře: Hele, když může být třináct těch učedníků, tak proč s nima nemůže sedět třináct Ježíšů? Stačí přece jenom trochu zvětšit stůl. A tak třináct Ježíšů večeřelo u jednoho stolu. Jidáš je zrazoval všechny vespolek a Ježíši to zdržovali, schválně si vymýšleli ještě třetí chod, čtvrtý chod a ještě zákusek a ještě pudink a ještě čajíček a ještě kafíčko, jenom aby nemuseli být ukřižovaní. V Římě se mezitím stala velká móda, být Ježíšem, mít laskavý úsměv a dělat zázraky. Synáčkové z těch nejlepších římských rodin opouštěli své příbuzné, aby se jednou ve svém životě stali Ježíšem. Cestovní kancelář Ježíš organizovala miliónové zájezdy Ježíšů z celého světa do Izraele. Všechny světové televizní společnosti sledovaly neustále v přímém přenosu poslední večeře všech Ježíšů a jejich křižování, novináři nejprosnulejších agentur natačeli s Ježíšem interview, na téma, jaké to je, chodit po poušti, jestli Ježíše netlačí písek do nohou, nebo nasycení zástupů rybami a chlebem, aneb jednostrannost výživy obyvatelstva v zemích třetího světa. Ve volných chvílích spřádali rozhlasoví reportéři s Ježíši duchaplné rozhovory na téma, jaký ročník japonského kaviáru se lépe hodí na poslední večeři, nebo jaké to je, být ukřižovaný. Po celou tuto dobu musel opravdový Ježíš čekat ve frontě na míle vzdálený ode bran Jeruzaléma. Když pak po stu letech na Ježíše přišla řada, bylo město liduprázdné, zdevastováno celým tím ježíšovským šoubyznysem. Na omláceném stole, na střepině od talíře zbyla pravému Ježíši k poslední večeři jediná oschlá rybí ploutev. Unavený Jidáš zapomněl Ježíše zradit a Pilát pontský dostal křeč do ruky a umřel, takže už nemohl pravému Ježíši rozsudek smrti podepsat. Když Ježíš snědl svoji rybí ploutev, ptal se stráží: Kde máte pro mne ten kříž? Ale stráže spaly hlubokým spánkem. Tak vzal Ježíš volkmena a pustil jim do uší na plný pecky tvrdej black metal. Asi po půlhodince se jeden ze strážců probral a řekl Ježíšovi: Ten tvůj kříž, támhle leží. A zase usnul. Ježíš došel k tomu kříži a hodil si ho na záda. I řekl svým učedníkům: Pomozte mi nést můj kříž. Ježíšovi učedníci se probrali a řekli: No ale vždyť ani není co nést, vždyť máš jenom plný záda třísek, rychle to setřepej, kdoví v čem jsi se zase válel. Ježíš poznal, že kříž byl obdivuhodně shnilý a tak odešel Ježíš do lesů, aby si vyřezal nový. Když měl Ježíš svůj kříž hotov, odešel na Golgotu a chtěl se tam ukřižovat. Zjistil ale, že nemá hřebíky. Chodil pak Ježíš po celé zemi judské a sháněl hřebíky. Všude ale měli vyprodáno. To víte, když se teď tolik křižovalo. Nakonec se mu podařilo sehnat nějaké hřebíky u jednoho židovského vetešníka za dvě láhve rumu. Když však došel na Golgotu, zjistil, že mu někdo ukradl kříž. Taky zjistil, že ty hřebíky, které tak pracně sehnal, mají hlavičky na obou stranách. Víš Ježíši, byl tu jeden takový zloděj a chtěl ti ukrást tvůj kříž, řekli mu jeho učedníci, tak jsme toho zloděje za trest na tom tvém kříži ukřižovali. Ježíš si šel do lesa vyřezat pro sebe další kříž. Když se na něm chtěl ukřižovat, opět zjistil, že nemá hřebíky. Nechal tedy i druhý kříž na Golgotě a šel shánět hřebíky. Opět sehnal Ježíš hřebíky u toho stejného vetešníka za dvě láhve rumu. Jaké však bylo jeho překvapení, když zjistil, že i tyto hřebíky mají hlavičky na obou stranách. Když se Ježíš vrátil na Golgotu, zjistil, že mu druhý kříž také někdo ukradl. Víš Ježíši, byl tu zase nějaký zloděj a chtěl ti ukrást tvůj kříž, řekli mu učedníci, tak jsme toho zloděje na tom tvém kříži ukřižovali. A tak šel Ježíš do lesa, vyřezat si pro sebe třetí kříž. Když se vrátil na Golgotu, řekl si Ježíš: To už nemá cenu, shánět nějaký hřebíky, stejně by mě ten vetešník dal nějaký s hlavičkama na obou stranách a ještě abych mu sháněl dvě láhve rumu, tůdle. Tak si dal Ježíš ten svůj kříž mezi ty dva zloděje, takže měl jednoho po pravici a druhého po levici. Jednomu zloději vytrhl Ježíš hřebíky z nohou, takže pak jenom tak plandal ve vzduchu. Druhému zloději pak Ježíš vytrhl hřebíky z rukou, takže se ten zloděj celý převrátil vzhůru nohama. Nevadí, prohlásil Ježíš, ještě dnes bude jeden z vás se mnou v nebi, to máte ode mě jako odškodnění. A pak Ježíš sám sebe ukřižoval. Tolik námahy musel Ježíš vynaložit na to, aby se naplnil jeho osud. A přesto, když se pak někdo šel podívat na ukřižovaného Ježíše, vždy se nejdříve zastavil u těch prvních, nepravých Ježíšů. U toho prvního Ježíše každý hříšník zbledl a kál se ze svých hříchů, u toho desátého ještě slzu uronil, u devadesátého se ještě trochu zasmušil, u stopadesátého šel dál, u třístého se smál a pětistému gratuloval. Takto smutná, ale pravdivá je příhoda o Ježíšovi. + + +

Zpátky